Ja toch? Maar wat ik veel zie bij succesvolle ondernemers is iets anders.
Ooit ben je begonnen met je business. Vanuit de kennis en mindset die je toen had.
Je voelde een missie, koos een doelgroep en niche, creëerde een aanbod en ging van start.
En jawel, meer en meer mensen wisten je te vinden. Je business groeide, je omzet groeide en jij groeide.
Je scherpte je doelgroep en niche aan, creëerde een nieuw aanbod en ging verder.
En jawel, je blééf groeien. En groeien. En groeien.
Moet je kijken waar je nu staat!
Maar… het voelt langzamerhand ook alsof de zaken uit de klauwen beginnen te lopen.
Want je hebt je huidige klanten. Je huidige audience. Heb je allemaal tevreden te houden. Ja toch? Of misschien toch niet?
Je hebt je aanbod zoals je dat nu aanbiedt. Wat verwachtingen met zich meebrengt die je waar wilt maken (fair enough, of misschien ook niet?).
Maar wat ook tijd vraagt, meer en meer. Om nog maar niet te spreken over headspace en energie (want je wilt wel echt kwaliteit leveren, terecht, of niet?).
Je hebt afspraken in je agenda waar je je aan wilt houden (snap ik, anders ben je niet betrouwbaar, toch?).
Alles bij elkaar voelt het alsof het succes je overneemt. Je klemzet in hoe je je business runt.
Wat je te doen staat, is je eigen regels bepalen. Over hoe jij jouw business wilt runnen. Over met wie jij wilt werken. Op welke manier. Wanneer jij beschikbaar wilt zijn en via welke kanalen. Wanneer er ‘klanttijd’ is, ‘marketingtijd’, ‘salestijd’ en ‘ontwikkeltijd’.
Het was één van de redenen waarom ik ruim 10 jaar geleden ondernemer werd: om zélf te bepalen hoe ik het doe (‘stronteigenwijs’ zullen velen me noemen en ze hebben gelijk).
En ik gok dat jij niet zo heel veel anders bent wat dat betreft.
Ontkracht de ‘waarheden’ die je nu vastzetten.
Want scroll eens naar boven, heb je mee zitten knikken bij wat zo logisch lijkt?
Dat zijn geen waarheden. Ook geen waarden. Het zijn overtuigingen.
En je weet het he? Overtuigingen mag je loslaten zodra ze je niet meer dienen…