In mijn eerdere blog vertelde ik je de eerste reden waarom een lege mailbox me eerder mega onrustig zou hebben gemaakt.

De tweede reden was deze:

Een lege mailbox betekent: geen nieuwe klanten. Betekent geen inkomsten. Betekent geen … (vul zelf maar in). HELP!

Een lege mailbox zag ik eerder niet alleen als teken dat ik vandaag geen nieuwe klanten zou krijgen, maar de hele week niet. En misschien was het zelfs wel een voorteken voor de hele maand. Een hele maand geen klanten!

En van daaruit ging ik verkrampt verder. Ging ik verkrampt acties bedenken om aan nieuwe klanten te komen. Dat waren de momenten waarop je misschien wel eens een mail van me hebt gekregen, of een post voorbij hebt zien komen en dat je dacht “Maartje, waar ben je mee bezig?!”. Of “Maartje, hoezo doe je dit, zo ben jij toch helemaal niet?!” Yup, ik maakte van die rare sprongen. Ingegeven door angst. Door een angst voor schaarste, voor tekorten.

En jeetje, wat is het een verademing dat het nu anders mag. Omdat ik vertrouw op de dingen die ik doe. En geduld heb (ja, echt!) (ok, niet altijd en ook niet altijd even veel, maar de basis is er). Omdat ik een plan heb. Waarop ik durf te vertrouwen. Een plan wat ik niet alleen bedacht met mijn hoofd, maar waarbij ik mijn gevoel en intuïtie ook mee liet bepalen. Omdat ik geloof dat als je die drie combineert (hoofd, gevoel, intuïtie), je dan komt tot een manier die ook echt voor je gaat werken.

Dan zijn het geen zakelijke trucjes die je toepast, of een ‘slim strategisch’ plan wat je uitvoert. Dan combineer je dat wat je intuïtie je vertelt met zakelijke skills. En daar zit een totaal andere energie op. Dat maakt niet alleen een verschil voor jou, maar ook voor je (potentiële) klanten.

Dat is wat ik ‘intuïtief’ ondernemen noem.

En wat dus maakt dat ik met een grote glimlach mijn lege mailbox open.