Ik kom het met enige regelmaat tegen. In de vorm van geen reclame durven maken, marketing in het verdoemhoekje laten liggen, geen tijd besteden aan acquisitie of nauwelijks zichtbaar zijn.
De angst voor nog meer klanten, nog meer succes.
- Want de processen piepen en kraken nu al.
- Het is verdomd lastig om aan personeel te komen, laat staan goed personeel.
- Je werkt je nu al helemaal uit de naad in de aansturing van je team, als dat nog groter wordt, zien ze je thuis helemaal niet meer.
- …
Allemaal redenen om op de rem te trappen. De groei van je bedrijf bewust maar zeker ook onbewust tegen te houden.
Vanuit de angst dat het te groots wordt en te veel van jou, je business, je team vraagt.
En toch wil ik je uitdagen om het wél te doen. Niet om jezelf of je business over de kop te jagen. Niet om ten onder te gaan aan je eigen succes.
Maar om een luxe positie voor jezelf te creëren.
Als er meer vraag is dan dat je aan kunt, kun je namelijk heel comfortabel NEE zeggen (voelt voor veel van mijn klanten in het begin ongemakkelijk, maar blijkt een verademing).
Dan heb je de luxe om kritisch te zijn in met wie je gaat werken.
✨ Om alleen nog maar tegen de leukste klanten JA te zeggen (en jezelf deze vraag dus heel serieus te stellen).
✨ Om alleen nog maar opdrachten aan te nemen die volledig aansluiten bij jouw visie en missie.
✨ Om alleen nog maar samenwerkingen aan te gaan die bijdragen aan het vergroten van de impact die jij wilt maken.
Heb je wel goed na te denken over op welke manier reclame gaat maken, zichtbaarder wordt, acquisitie gaat plegen.
Je visie en missie moeten kristal helder zijn.
Het plaatje van je ideale klant moet super concreet zijn.
Je moet er klaar voor zijn om heel vaak NEE te gaan zeggen, mensen teleur te stellen en de rest van de organisatie hier hele heldere instructies over te geven.
Zo kun je je business naar een nieuw hoofdstuk leiden zonder dat er meer of harder gewerkt hoeft te worden.
Laat je me even weten hoeveel meer voldoening en energie dat oplevert?
Oh, bonus: voer je dit echt goed door, dan werkt dit ook magnetisch voor nieuw personeel. Want niks aantrekkelijker dan een werkgever die heel duidelijk heeft waar hij voor staat en alleen voor de leukste, mooiste, gaafste, uitdagendste of meest impactvolle klanten en opdrachten gaat.