Laten we één hardnekkig misverstand de wereld uithelpen. Want iedere coach heeft er de mond van vol alsof het iets heel slechts is, waar je zo snel mogelijk vanaf geholpen moet worden. Want oei, als je dat niet doet, heeft dat zijn (negatieve, uiteraard) weerslag op je bedrijf…

… om maar niet de andere effecten op jou en andere gebieden van je leven te noemen.

Terwijl ze tegelijkertijd toegeven dat iedereen ze heeft, zo eerlijk zijn ze dan weer wel.

Dat zou ons toch aan het denken moeten zetten. Want als iedereen ze heeft, hoe schadelijk kunnen ze dan zijn? Zou de evolutie ons niet een handje geholpen hebben als het echt zo slecht is?

Ik denk dat het tijd is om hier een nuance in aan te brengen.
Want ja, we hebben ze allemaal: overtuigingen.
En dat is helemaal niet slecht!

Onze overtuigingen helpen ons namelijk om informatie efficiënter te verwerken. Onze hersenen kunnen zo relevante informatie sneller herkennen en verwerken, waardoor we beter kunnen anticiperen op situaties. Ze fungeren ook als filters voor de enorme hoeveelheid informatie waaraan we dagelijks worden blootgesteld.

Zonder overtuigingen zouden we simpelweg te weinig hersencapaciteit en tijd hebben om alle informatie goed te verwerken en er vervolgens goed op te reageren. Best handig dus.

Bovendien, ze hebben je gebracht tot waar je nu staat met je bedrijf, als persoon en ondernemer. Zo slecht zijn ze niet geweest.

Echter… er zijn óók overtuigingen die je vasthouden waar je nu staat. Die overtuigingen werken als oogkleppen, vernauwen je blik op jezelf, je bedrijf en de toekomst. Omdat ze ‘dat wat relevant is’ blijven filteren op basis van wat in het verleden belangrijk of ‘waar’ voor je was. Maar daarmee sluiten ze mogelijk belangrijke en waardevolle informatie voor de toekomst buiten, of doen die af als gevaarlijk (ons reptielenbrein is nog steeds primair gericht op overleven en daarom gevaar vermijden). Zonder dat je het doorhebt he?

En ja, die overtuigingen zijn dus minder handig inmiddels (understatement).

Maar eens dat die oogkleppen wegvallen doordat je radicaal breekt met die overtuigingen (ja, diep in de hersenen echt de boel doorbreken liefst), blijkt er een veel breder / ander perspectief te ontstaan. Ga je mogelijkheden zien die je eerder nog afschreef als onrealistisch / onwenselijk / te risicovol / …

Moraal van dit verhaal: laat je niet wijsmaken dat elke overtuiging slecht is en je er coûte que coûte afscheid van moet nemen. Leer het onderscheid maken én wees dankbaar voor de tijd dat een overtuiging die nu in de weg zit, wel helpend is geweest.

Oh ja, én het heeft dus ook niet zoveel zin om het met een ander (business coach) over dat nieuwe perspectief te hebben, als je die oogkleppen nog ophebt. Daar heb je eerst wat overtuigingen voor los te laten, is mijn overtuiging.