“Ik ben er nog van aan het bijkomen” vertelde ze me, iewat beschroomt.
Het was immers al bijna twee jaar geleden. En ze was er toch zelf bij geweest? Het waren echt haar eigen beslissingen geweest.
Het leek bijna een beetje op het Stockholmsyndroom.
Ok, dat is wat overdreven. Maar toch…
Ik was in gesprek met een coach. Die me vertelde dat ze zo’n twee jaar geleden een traject bij een business coach had gevolgd.
“Echt een goede business coach hoor!“
Tijdens dat traject had ze heel hard gewerkt. En heel veel veranderd in haar bedrijf.
Geen uurtje factuurtje meer, maar trajecten, prijzen omhoog, je kent het wel. Ze had het allemaal braaf gedaan. Alle adviezen ter harte genomen en geïmplementeerd.
Maar man, wat was het hard werken geweest.
“En dat zou niet erg zijn geweest he, begrijp me niet verkeerd. Als het wat had opgeleverd…“
Maar dat had het dus niet. Althans, onvoldoende.
“En ik houd het toch al 2 jaar vol. Ik probeer het al 2 jaar lang. Maar het lukt nog steeds niet écht om een continue stroom van klanten aan te trekken. Om moeiteloos mijn bedrijf te runnen.“
Sterker nog, er kwamen nu minder klanten. Ok, met haar verhoogde prijzen was dat niet zo heel erg. Maar het was toch niet helemaal zoals ze het zich had voorgesteld…
“Zal ik mijn prijzen maar weer naar beneden bijstellen?” vroeg ze me.
Ik vroeg waarom ze dat zou doen. En toen kwam het hoge woord eruit.
Die prijzen voelden niet goed. De manier waarop ze nu haar bedrijf aan het runnen was, voelde niet goed. En ze was het toch al 2 jaar lang aan het proberen om het wel verkocht te krijgen en er een succes van te maken.
Dat betekent niet dat de adviezen van die business coach niet goed zijn geweest he? Of dat die business coach niet goed was.
Maar als ik je één ding op het hard mag drukken:
LUISTER NOOIT NAAR DE ADVIEZEN VAN JE BUSINESS COACH als ze voor jou niet goed voelen.
Want er bestaat niet één succesformule. Wat voor de één werkt, hoeft voor jou nog niet te werken. Kan wel, maar hoeft niet.
Er bestaat wel één faalformule: dingen doen die niet goed voelen.
Dan gaat het simpelweg niet gebeuren. Hoe hard je het ook probeert, hoe erg je je best ook doet.
Het gaat niet gebeuren. Echt niet. Al ga je op je kop staan. Al doe je je prijzen omhoog. Of omlaag.
Waarom ik je dit verhaal vertel? Omdat ik dit te vaak hoor. En elke keer weer zie dat het zo (niet) werkt.
Als er niet de juiste energie zit op de acties die je uitvoert, dan gaat het je niet het resultaat opleveren wat je zo graag wilt.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je alle adviezen van business coaches dan maar in de wind moet slaan. Niet moet luisteren en kijken naar hoe anderen het eerder hebben gedaan of doen.
Maar ga op zoek naar een manier die bij jou en jouw business past. Die goed voelt.
En daar komt de uitdaging
Want soms heb je uit je comfortzone te komen om te kunnen groeien. Ok, best vaak. Of eigenlijk gewoon altijd.
En nee, dat voelt niet altijd prettig. Vaak niet zelfs.
Maar er is een verschil tussen voelen dat het schuurt en voelen dat het niet klopt.
“Hoe zou het zijn als je prijzen wél goed voelde?” vroeg ik haar.
“Ja, dat zou heerlijk zijn!” verzuchtte zij. “Dan kan ik weer gewoon de prijzen vragen zoals ik dat eerder ook deed en dan voelt het niet meer ongemakkelijk.“
“Uhm, ik bedoelde te vragen hoe het voor je zou zijn als je huidige prijzen wel goed voelen.” verduidelijkte ik.
…
Het bleef even stil. Er kwam een denkrimpel in haar voorhoofd.
“Ja, jeetje, dat zou ook prima zijn, denk ik…” sprak zij iewat aarzelend uit.
De denkrimpel verdiepte zich nog wat.
“Nee, dat zou nog beter zijn!“. vervolgde zij na een paar seconden.
Ja, zo ging het gesprek echt. Ik verzin dit niet om er een mooi verhaal van te maken zodat ik dat met jou kan delen.
Het mag namelijk schuren als je iets anders gaat doen. Dat is ok. En logisch ook. Maar in essentie heb je te voelen dat het goed gáát voelen. Om vervolgens op zoek te gaan naar een manier om je er goed over te voelen (snap je nog wat ik bedoel?).
Door ofwel de manier aan te passen zodat die echt bij jou past.
Of door er voor te zorgen dat de mindfucks en blokkades die je tegenhouden om je er goed bij te voelen, worden doorbroken.
Dus ik wil je uitdagen (maar doe ermee wat je wilt 😉 ) om eens te gaan kijken naar waar het op dit moment schuurt in jouw business. Of ronduit niet goed voelt. Schreef ik trouwens nog een blog over.
En dan te beslissen wat je gaat doen. Ga je het anders doen, of ga je zorgen dat het wél goed gaat voelen? Of misschien wel alle twee….