Maar waarom werk je dan toch met niet ideale klanten?
Waarschijnlijk is het er ingeslopen. Vanuit een tijd dat het even minder ging. Klanten erg welkom waren en je minder scherp was op met wie je wel en niet een samenwerking aanging.
Maar inmiddels ben je in ander vaarwater beland en zijn die niet ideale klanten er nog steeds.
Wat het lullige is met die niet ideale klanten, is dat ze vaak veel meer energie, tijd en soms zelfs geld opslurpen dan dat je doorhebt. Misschien niet direct bij jou, maar dan toch wel bij je team.
Omdat ze steeds om uitzonderingen vragen. Elke keer te laat betalen. Steeds weer terugkomen met feedback wat óók weer verwerkt moet worden. Hun bestelling toch nóg sneller geleverd willen krijgen. Nóg een keertje willen overleggen samen. Die afspraak wéér verschuiven.
Kortom, sluipenderwijs zijn ze meer en meer gaan vragen en ben jij (of jouw team) meer en meer gaan geven. Herkenbaar? En het erge is, je klant vindt het doodnormaal. Die is zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust. Want jij hebt nooit duidelijk aangegeven dat het uitzondering op uitzondering is die je maakt.
Wat ik wil, is dat je eens de balans op gaat maken van jouw klantportefeuille, waarbij je een verdeling in drie categorieën maakt:
1) Ideale klanten
2) Klanten die met het nodige kneedwerk naar ideale klanten omgebogen kunnen worden
3) Klanten die geen ideale klant zijn en dit ook nooit zullen worden
(Interessant ook om dit samen met je team te doen en te kijken of jullie op hetzelfde uitkomen.)
Wees eens heel eerlijk: Hoe tevreden ben je met die verhouding? En welke stappen ben je bereid te zetten om een positieve verandering te bewerkstelligen? Wil je het aangaan (of denk je dat je het wil…), maar is het fijn om dat samen te doen? Spring dan even bij me op de lijn, dan denk ik met je mee.