Het lijkt een thema te zijn. Als ik kijk naar wat er bij mijn klanten speelt.

Bloeiende business met bloeiende omzet. Waar ze super trots op zijn. Resultaat van jarenlang bouwen.

En ze hebben prachtige plannen. Om die business nog groter te laten worden. Nog meer impact te maken. Waardoor ze weer extra dat vuur voelen branden. Dit gaat gaaf worden!

Ze weten ook wat er voor nodig is. Afscheid nemen van klanten die ze ontgroeid zijn. Focussen op dat vernieuwde aanbod waar nog meer van hun toegevoegde waarde in zit. Zicht richten op klanten die daar écht bij passen.

Ze kunnen de voldoening die dat gaat opleveren al voelen. En dat voelt goed!

Maar… ze missen de tijd en brainspace. Druk als ze zijn, feitelijk en in hun hoofd, met hun huidige business. Waardoor ze de plannen niet verder uitwerken, laat staan uitvoeren.

En zo blijven ze gevangen zitten in hun eigen bloeiende business.

Over gevangen zitten in een gouden kooi schreef ik onlangs ook een blog, maar dat is dus een ander verhaal. Terug naar het thema wat ik signaleer.

Stuk voor stuk willen deze ondernemers vrijgespeeld worden. Door hun team. Meer van de dagelijkse gang van zaken mag uit handen worden genomen.

Zodat er ruimte ontstaat voor die nieuwe plannen, dat vernieuwde aanbod en die nieuwe klanten.

“Maar wat is dan het probleem?!” hoor ik je denken.

Dat zijn de vastgeroeste patronen waar ze in zitten. De manier van werken zoals ze dat gewend zijn. Want zo doen ze het al jaren en ‘zo zijn ze groot geworden’.

Dat die manier van werken nu niet meer voor ze werkt, dat zien ze zelf ook. Maar die patronen doorbreken, dat is een andere verhaal.

Samen kijken we naar welke patronen ze in de weg zitten. Waarom het zo lastig is om dingen uit handen te geven. Wat er spannend is om echt die leidersrol te pakken.

Want je kunt wel zeggen ‘Dan heb je je processen anders in te richten en zaken te delegeren’, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Samen kijken we hoe ze het net zo makkelijk gedaan krijgen als gezegd.

Vaak zit ‘m dat in overtuigingen waar ze zich niet eens bewust van zijn. Over dat dit de enige manier is hoe het kan. Dat dat ene toch echt nodig is. Dat ze X, Y, Z niet over kunnen laten aan een ander, want… Dat hun klanten écht 1, 2, 3 nodig hebben om…

Het zijn allemaal overtuigingen. Die, als je ze maar vaak genoeg herhaalt en er lang genoeg naar handelt, waarheid worden. Jouw waarheid.

Kan ook anders. Echt. Heb je wel eerst die overtuigingen los te laten. Zodat er ruimte in je hoofd ontstaat voor nieuwe neurologische verbindingen (ook wel ‘nieuwe overtuigingen’ genoemd). Dat pakken we dus samen aan, ik en mijn klanten. Met de Emotional Freedom Technique.

En stapje voor stapje laten ze patronen los. Spelen ze zichzelf vrij. En dat voelt goed!

Let me know, speelt dit thema voor jou?