De vraag die er wat mij betreft echt toe doet, gaat voorbij aan de vraag “Trek je klanten aan?”. Daarop is het antwoord makkelijk gegeven. Het is ja, of het is nee. Heel overzichtelijk.
De vraag “Trek je voldoende klanten aan?” wordt al iets lastiger, want subjectiever en misschien ook wel confronterender. Want wat is voldoende? En is dat echt voldoende?
Maar daar wil ik het niet met je over hebben (doen we een andere keer).
Waar ik het nu wél met je over wil hebben, is deze vraag: Trek jij de juiste klanten aan?
Want dan wordt het interessant. En lastig. En misschien ook wel confronterend. Op twee manieren. Ik zal het je uitleggen. Maar eerst even dit.
Waarom is het zo belangrijk om de juiste klanten aan te trekken?
Je doet je werk niet voor niks. Je hebt een missie, een Why. En dus wil jij impact maken bij je klanten. Je wilt echt iets voor ze betekenen. Je wilt echt van waarde voor ze zijn. Toch?
Om die missie maximaal te kunnen vervullen, is het belangrijk dat je maximaal resultaat bereikt met je klanten. Daar komt natuurlijk van alles bij kijken. Onder andere je eigen expertise.
Maar óók het soort klanten wat jij aantrekt. Want de juiste klanten, zijn de klanten die maximaal resultaat boeken. Waarbij de tijd, aandacht en energie die jullie er beide insteken, en de financiële investering van je klant, het meeste opleveren. Dat is een gedeelde verantwoordelijkheid. Niet alleen die van jou. Ook die van de klant.
En de juiste klanten, die snappen dat. Die zijn mega gemotiveerd om voor het maximale resultaat te gaan. Laten zich niet afleiden. Komen niet met smoesjes. Leunen niet achterover en laten jou niet al het werk doen.
Nee, deze klanten gaan ervoor. Begrijpen dat ze het waard zijn om in te investeren. Gunnen zichzelf dat ook. Staan open voor wat jij ze biedt. Ook als dat nieuw, lastig of spannend is. Juist als het nieuws, lastig en spannend is. Anders hadden ze het zelf wel gekund. En dat beseffen ze zich. Ze beseffen zich dat het tijd is om dingen anders te gaan doen. En zijn bereid de dingen te doen en te laten, die daar voor nodig zijn. Met jouw steun, kennis en begeleiding.
Ze zetten daadwerkelijk stappen. Stellen prioriteiten. Nemen zichzelf en hun groeiproces serieus. Zijn niet bang om daarbij hulp te vragen. Niet omdat ze het niet zelf zouden kunnen, maar omdat ze het zichzelf gunnen dat het makkelijker en sneller gaat dan als ze het alleen proberen.
En ze boeken resultaat. Vaak nog veel meer, veel grootser, met veel meer impact dan dat ze van te voren hadden durven hopen.
Hoe heerlijk is het om met deze klanten te werken!
Dus kijk nu nog eens naar de vraag “Trek jij de juiste klanten aan?”.
Trek jij dit soort klanten aan? Die het snappen dat het een gedeelde verantwoordelijkheid is? Die maximaal gaan voor hun eigen groei, hun eigen geluk? Die zich niet tegen laten houden door praktische bezwaren? En maximaal resultaat boeken?
Als je nu tot de conclusie bent gekomen dat je nog niet de juiste klanten aantrekt, dan is het tijd om te achterhalen waar dat door komt.
Hoe trek je de juiste klanten aan?
Er zijn meerdere aspecten die hier een rol in kunnen spelen:
- Je hebt de verkeerde doelgroep voor ogen.
- Je weet wel wie de juiste klanten zijn, maar in je marketing richt je je niet tot hen, bewust of onbewust.
- Je prijzen zijn te laag.
- Jij bent zelf niet het levende voorbeeld voor je klanten.
En dat laatste punt, daar kan het wederom weer heel confronterend worden (op de andere punten ga ik een andere keer in).
Allereerst gaat het er hier over of jij het eindresultaat dat jij je klanten belooft, zelf ook voorleeft. Dat je ze laat zien dat het daadwerkelijk mogelijk is. Waardoor je ze het vertrouwen geeft dat als jij het kan, zij het ook kunnen.
En daarmee bedoel ik niet dat jij er al voor de volle 200% hoeft te zijn. Nee, we zijn allemaal lerende en groeiende. En dat is ok. Dat maakt ons menselijk. En een stuk geloofwaardiger. Ik leer zelf ook nog elke dag bij. Stoot mijn kop, soms meerdere keren per dag. En dat deel ik, open en eerlijk met mijn klanten. Omdat ik geloof dat zij daar ook weer van kunnen leren. En het ze vertrouwen geeft.
Ten tweede gaat het hier over of jij zelf een ideale klant bent. Wat verwacht jij van een ideale klant? En ben jij zelf zo? Investeer jij net zo hard in je eigen ontwikkeling, zowel financieel als in tijd en aandacht, als dat jij van je ideale klant vraagt? Sta jij open om te leren? Durf jij hulp te vragen? Ga jij voor de snelste manier en het beste resultaat?
Dat kan ‘m in hele kleine dingen zitten. En in grote dingen. Maar de klanten die jij op dit moment aantrekt, zijn een spiegel voor jezelf. En als jij stappen zet, groeit naar het beeld van jouw ideale klant, dan wordt je spiegelbeeld vanzelf ook anders.
Dus stel jezelf nog een keer de vraag “Trek je de juiste klanten aan?” en trek je conclusie over wat je te doen staat.