Hoe vaak ik het wel niet hoor.
“Als ik dit project heb afgerond…”.
“Als deze medewerker ingewerkt is….”
“Als ik … als nieuwe klant heb binnengehaald…”
“Als die processen beter ingeregeld zijn…”
Dan heb je tijd / energie / headspace / rust (kies maar uit wat voor jou van toepassing is en ja, allemaal mag ook ) om…
… duidelijker je grenzen aan te geven naar je klanten toe.
… dat nieuwe aanbod verder uit te werken.
… je kinderen vaker uit school te halen.
… je boek af te schrijven.
… niet meer in de avonden en weekenden te werken (worden ze thuis ook blij van, hoop ik voor je).
… die veelbelovende leads op te volgen (die al maanden bijna smekend in je mailbox hangen).
Zo kan het werken.
Maar… dikke kans dat wanneer jij het bovenste rijtje hebt afgevinkt:
* … er inmiddels een volgend punt aan dat lijstje is toegevoegd wat écht eerst afgehandeld moet worden.
* … er iets spaak loopt wat echt eerst opgelost moet worden.
* … het thuisfront onverwachts meer aandacht vraagt.
* … de waan van de dag of simpelweg het leven er weer tussendoor komt.
Of beter gezegd: jij laat het er tussendoor komen, laten we eerlijk zijn.
Herkenbaar?
Die als … dan … redenaties kunnen funest zijn voor je business. Het lullige is: je wéét het.
Niet dat je de enige bent overigens, je bevindt je daar in die valkuil in goed gezelschap.
1) Een eerste stap is om je er bewust van te worden. Bewust dat jij in als… dan… constructies redeneert.
Wat schuif jij steeds weer voor je uit?
2) De tweede stap is NIET om te achterhalen waarom je het voor je uit schuift. Nee, voel eerst maar eens even wat het je kost om het voor je uit te blijven schuiven. Wat kost het je business? Wat kost het jou? Wat kost het je klanten? Wat kost het je gezin?
Is het omzet? Is het voldoening? Is het tijd of energie die je anders aan je gezin of klanten had kunnen besteden? Is het je zelfbeeld, omdat je jezelf er om verfoeid dat je het voor je uit blijft schuiven (zal niemand je hardop horen zeggen wellicht, maar toch…)? Is het je koploperspositie die je dreigt te verliezen? Zijn het klanten, huidige of potentiële?
Laat dat maar eens op je inwerken.
3) Heb je daarna motivatie genoeg om te achterhalen wat maakt dat je het voor je uit blijft schuiven. Wat de échte reden is.
4) Om die dan ook aan te pakken.
Lastig om de vinger op de zere plek te leggen? Of om er vervolgens ook écht een verandering in aan te brengen (want oeh, wat kunnen die overtuigingen en patronen hardnekkig zijn)? Help ik je met liefde bij, stuur me even een berichtje via mail, LinkedIn of Instagram).