“De prijs die ik betaalde voor mijn succes vond ik te hoog.” En dus stopte ze met haar onderneming. Deelde laatst een ondernemer in een post op LinkedIn. Krachtig besluit, absoluut. Heftig besluit, dat ook.
Ik hoor het vaker als ik met ondernemers praat. Dat de prijs die ze betalen voor hun succes hoog is. Erg hoog. De uren die ze maken. Het altijd aanstaan. Het afwezig zijn, letterlijk en / of figuurlijk, bij het gezinsleven. De energie die het vraagt. De gezondheid die er onder te lijden heeft.
Dat alles in vertrouwen delend met me, want openlijk erover spreken wordt maar weinig gedaan.
Tot het moment dat ze er niet meer onderuit kunnen en drastische beslissingen nodig zijn. Pas dan horen we (misschien) dat het succes haar tol eiste.
En ik snap het he? Dat je hiermee niet te koop wilt lopen. Want je hebt een naam hoog te houden. Als het al niet je eigen naam is, dan wel die van je bedrijf. Bovendien wil je niet klagen. Want moet je al dat succes eens zien, logisch dat je daar ook wat voor moet doen en dat het af en toe zwaar is, dat hoort er ook gewoon bij als je ondernemer bent. Ook niet kies naar je medewerkers toe, beetje lopen miepen toe zwaar jij het hebt terwijl zij ook echt hard werken (dat hoop je teniminste).
En bovendien, zo erg is het nou allemaal ook weer niet, laten we vooral ook niet overdrijven. Ja, je mist wel eens een feestje. Of een gesprek op school.
En ja, je hebt wel eens hoofdpijn, maar het is echt niet zo dat je dagelijks naar de paracetamol hoeft te grijpen (of misschien wel, lees in dat geval even waarom een ontspannen zenuwstelsel als ondernemer zo belangrijk is). Je maakt lange dagen, maar hé, je vindt je werk ook echt leuk.
Kan allemaal waar zijn. Én tegelijkertijd kan het succes ook zwaar zijn. Kan de optelsom van de prijs die het succes vraagt, aanzienlijk zijn. Misschien niet altijd (hopelijk niet), maar soms ook wel.
En ik snap ook dit: misschien schaam je je daar wel voor, maar durf je dat nog niet (aan jezelf…) toe te geven.
Laten we eens eerlijker zijn over welke prijs we betalen voor ons succes. Zodat we vervolgens kunnen kijken hoe we die prijs naar beneden kunnen krijgen, zonder dat je met je onderneming hoeft te stoppen.
(Te) Herkenbaar? Plan een call met me in, dan denk ik even met je mee over wat jij nu al direct kunt doen.