En met de groei van je business is het precies zo (zie hiernaast de mooie quote uit “De jongen, de mol, de vos en het paard” van Charlie Mackesy)! Voor buitenstaanders is die groei alleen aan de buitenkant te zien.
Je aangepaste, nog stevigere en waardevollere aanbod.
Of een nieuw aanbod gericht op die klant die al 5 stappen verder is dan de klanten waar je tot nu toe mee werkte.
Prijzen die je verhoogd hebt.
Aantallen klanten met wie je werkt (zowel een toename als afname van het aantal kan een groei betekenen).
Testimonials van klanten die mooier en mooier worden.
Aangepaste werktijden (alleen nog wanneer jíj het wilt).
…
Maar de échte groei, het werk wat je te doen hebt om bovenstaande mogelijk te maken, zorgen dat het ook echt gaat werken en een succes blijft, dat zit van binnen.
Want nee, een nieuw aanbod met je hoofd uitdenken hoeft niet moeilijk te zijn (althans, maar dat is voer voor een volgend blog).
En nee, je prijzen verhogen, kun je in 10 seconde doen.
Besluiten dat je een nieuwe doelgroep aan gaat spreken is ook een kwestie van secondes, of misschien minuten.
En het voornemen dat je niet meer in het weekend werkt of die vrijdag ook echt vrij gaat nemen én er van gaat genieten, is er waarschijnlijk zelfs al.
Maar het écht voelen, voelen dat het mega waardevol en impact vol is, dat het echt klopt, dat dit is wat je te doen staat omdat je jezelf én je klanten anders onnodig klein houdt, dat is een ander verhaal.
Daarvoor heb je naar binnen te gaan. Op onderzoek uit. Je overtuigingen aan te kijken. Te zien welke je niet meer dienen. En daar afscheid van te nemen. Zodat de shift en daarmee de groei binnen in jou plaats kan vinden.
Waarna de groei van buiten zichtbaar wordt.
Ik wens je een mooie reis naar binnen toe.