Maar met die kenmerken ben je er nog niet. Belangrijk is ook om jezelf een vraag te stellen. Het is de vraag waar ik het afgelopen week met meerdere van mijn deelnemers van de Dream Business Academy ook over heb gehad.
Waarschuwing: hij kan confronterend zijn als je de vraag echt op je in laat werken.
Maar ik stel hem je wél.
Niet omdat ik je pijn wil doen. Maar omdat ik weet dat het heel veel in beweging kan zetten binnen jouw business.
Durf jij het aan om met de juiste klanten te werken?
‘De juiste klanten’ zijn die klanten voor wie jij het meeste kan betekenen. Bij wie jij de grootste verandering teweeg kan brengen. Bij wie jij de grootste impact hebt.
Dat zijn klanten die (ja, nu komen dus de 8 kenmerken):
- super commited zijn
- in de leerstand staan
- bereid zijn te investeren in zichzelf, niet alleen in geld, maar ook in tijd en aandacht
- niet weglopen als het even lastig wordt
- al eerder en / of op andere vlakken hebben laten zien spannende stappen te durven zetten (met andere woorden: ze zijn niet bang voor verandering)
- 100% geloven in jou en jouw aanpak
- een heel duidelijk en uitdagend doel voor ogen hebben
- en die jou uitdagen het allerbeste van jezelf te geven (let op, dat is wat anders dan heel hard werken!).
Het zijn die klanten die ‘spannend’ aanvoelen. Die je op scherp zetten. Die je doen twijfelen of je wel de juiste skills in huis hebt. Of je wel voldoende in je mars hebt.
Dus is de vraag of jij het aandurft om met die klanten te werken. Of dat je ze uit de weg gaat.
- Omdat je denkt eerst nog van alles te moeten leren.
- Omdat je jezelf wijsmaakt eerst nog meer ervaring op te moeten doen.
- Omdat je gelooft dat je eerst nog moet groeien in…
- Omdat je weet dat je eerst nog…..
Zo houd je jezelf niet alleen onnodig klein houdt, maar doe je de juiste klanten ook tekort. En maak je minder impact dan dat je zou kunnen maken.
Ik daag je uit deze vraag echt op je in te laten werken en te zoeken naar het echte antwoord. En van daaruit de stappen te zetten die nodig zijn. Één van die stappen kan simpelweg zijn om de juiste klanten ‘wél aan te gaan trekken. Waar het wat dat betreft vaak op misgaat, lees je in dit blog.